Groepsfoto tijdens de workshop gegeven door fysiotherapeut Daan de Bruijn

Groepsfoto tijdens de workshop, gegeven door fysiotherapeut Daan de Bruijn

Na maanden voorbereiding en tien succesvolle dagen in Suriname is het team van stichting Suri-Ned weer aangekomen in Nederland. Bij deze het verslag van Fysiotherapeut Daan de Bruijn.

Maandag 20 april was het eindelijk zover. Samen met Nora de Keizer en Ruben van der Mel startten wij onze zes uur durende training in de bestuurskamer van het Sint Vincentius ziekenhuis. Tijdens de interactieve les over het postoperatieve beleid na een knie- of heupoperatie, die wij verzorgden, heerste een gemoedelijke sfeer.

Tijdens het ochtenddeel van deze les werd de theorie besproken. Hierbij droegen wij niet alleen onze kennis over, maar leerden wij andersom ook zeker van onze Surinaamse collega’s. In de middag werd aan de hand van casussen voornamelijk het praktijkdeel geoefend. Met behulp van loophulpmiddelen, gedoneerd door Revalidatiecentrum Bloemendaal te Gouda, werd er gefocust op aandachtspunten bij het postoperatief mobiliseren.

Op woensdag 23 april gaven Ruben en ik een Til & Verplaatstraining. De ruimte waarin we deze training mochten geven was geheel nieuw en bevatte een aantal luxe bedden met uitgebreide functies. Dit echter in tegenstelling tot de beschikbare bedden in de rest van het ziekenhuis, die soms niet eens een hoog-laag functie bevatten. Daarnaast was de opkomst gering, maar gelukkig toonden de aanwezige verpleegkundigen goede inzet. Aan de hand van door hen zelf ingebrachte casussen oefenden we de juiste technieken met onder andere de door de stichting vrijgestelde glijzeilen. De cursus was niet enkel gericht op het bevorderen van de patiëntenzorg, maar ook op preventie van lichamelijke klachten van de verpleegkundige zelf.

Na de gegeven lessen ben ik van mening dat we, samen met onze Surinaamse collega’s, nog veel kunnen verbeteren aan de zorg in Suriname. Met name in de multidisciplinaire samenwerking is nog veel ontwikkeling mogelijk. Als fysiotherapeut hoop ik in de toekomst een verdere bijdrage te kunnen leveren aan de preventie van lichamelijke klachten van de Surinaamse verpleegkundigen. Daarnaast hoop ik hen de principes omtrent het klinisch mobiliseren bij te brengen bij verschillende opname indicaties. Dit is noodzakelijk, omdat er sprake is van een tekort aan fysiotherapeutische hulpverlening.

Gevangen door de prachtige natuur en de vriendelijke mensen, ben ik dankbaar dat ik deel mocht nemen aan het team van Stichting verpleegkundige expertise SuriNed. Ik hoop er de volgende keer weer bij te zijn.

Dank aan alle medici en ondersteunende vrijwilligers die dit project mogelijk hebben gemaakt!

Daan de Bruijn

Fysiotherapeut