Druk bezochte scholing wondzorg

Wat waren dit drie ontzettend intensieve, leuke maar vooral leerzame dagen. Het zit er op, het verpleegkundig symposium 2015. Onze Surinaamse collega’s zijn helemaal enthousiast.

In deze drie dagen hebben we veel verpleegkundigen en verzorgden gezien van het Sint Vintcentius ziekenhuis. Vooraf hadden zij de mogelijkheid om zich in te schrijven voor verschillende workshops. We beseffen ons nu ook wel dat de keuze echt reuze was, maar toch hebben we kwalitatief goede scholingen kunnen geven. Kennis en kunde is zeker aanwezig, nu de uitdaging voor onze Surinaamse collega’s om de geleerde kennis van deze drie dagen over te brengen op de collega’s en in de praktijk toe te passen.

Mooi om tijdens de evaluatie te horen dat zij zo blij zijn met onze komst, zoals een verpleegkundige zei: ‘’ jullie zijn hier gelukkig niet voor even, maar voor heel lang’’. Tijdens de rest van ons verblijf in Suriname gaan we met de groep trainers in gesprek over wat we de volgende keer anders kunnen aanpakken. Er zijn namelijk best een aantal cultuurverschillen waar we rekening mee moeten houden.

De contacten gaan we onderhouden met Suriname, nu we live kennisgemaakt hebben zal dit allemaal gemakkelijker worden. Morgen vertrekken we naar Nickerie waar we een streekziekenhuis gaan bezoeken. Later meer over onze ervaringen.