Fysiotherapeut Daan de Bruijn, orthopedie verpleegkundige Nora de Keizer en verpleegkundige Ruben van der Mel gaan voor de verpleegkundigen van het Sint Vincentius Ziekenhuis diverse scholingen en een workshop verzorgen. De expertise die overgedragen wordt gaat voornamelijk over de orthopedische patiënt, waarbij de workshop verplaatsingstechnieken voor alle verpleegkundigen is.

In dit artikel meer uitleg over onze bijdrage en samenwerking.

Er zijn daar diverse scholingsonderwerpen aangedragen, waarvan wij de volgende gaan behandelen:

• De orthopedische patiënt
  • Mobiliseren van de orthopedische patiënt
  • Verplaatsingstechnieken

Het doel hiervan is om nog betere verpleegkundige zorg te kunnen geven.

De onderwerpen die we gaan behandelen zijn afgestemd met een contactpersoon van het St. Vincentius ziekenhuis in Suriname. Omdat we alle drie specifieke kennis hebben, en elkaar goed kunnen aanvullen, wordt de scholing door ons drieën gegeven.

Op dit moment zijn we vanuit Nederland druk bezig met alle voorbereidingen. Er is ondertussen een boekje ontwikkeld om aan de Surinaamse verpleegkundigen te geven over verplaatsingstechnieken en looptechnieken.

Maandag zal er 2 keer 3 uur een les worden verzorgt wat met name ingaat op de orthopedische patiënt en mobilisatie van de orthopedische patiënt. Dit gedeelte bestaat voor een groot deel uit theorie, maar er wordt daarnaast ook geoefend.

De woensdagochtend wordt echt een doedag voor de Surinaamse verpleegkundigen. Na een korte presentatie over de achtergrond en het belang van verplaatsingstechnieken, gaat er in kleine groepjes veel geoefend worden met het toepassen van deze technieken. Ook zal er dan volop ruimte zijn om vragen te stellen.

Tot zover uitleg over onze bijdrage. We zijn druk met de voorbereidingen en het regelen van het juiste oefenmateriaal. De contacten met Surinaamse collega’s verlopen soepel en over de inhoud van de diverse scholingen en trainingen wordt goed nagedacht. Nog maar 6 weken en dan kunnen we aan de slag; we hebben er zin in!